Hoe kan een nachtmerrie zoveel indruk op iemand maken dat die echt daadwerkelijk doodsbang word?

10 jaar geleden, ongeveer, had ik een nachtmerrie over een lamp die me opat, zeer onrealistisch, maar sindsdien ben ik als de dood voor donkere ruimtes met bollampen die aan het plafond hangen. Terwijl het toch al 10 jaar geleden is dat ik die nachtmerrie heb gehad. Mijn vraag is, waarom kan ik alsmaar niet over deze angst komen? Wat is het dat deze nachtmerrie zoveel indruk heeft gemaakt, terwijl een andere die echt, in vele mensen hun ogen veel erger (echt die andere droom was een doomsday droom) zouden zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Misschien heb je een ervaring meegemaakt in je jeugd met lampen die minder prettig was. Dat is ergens in je hoofd blijven zitten en heb je er toen eng over gedroomd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt nauwelijks voor, dat mensen van één enkele nachtmerrie, zo lang last houden. Zeker als dat 10 jaar geleden is. Mensen zijn doorgaans flexibel, en kunnen een flinke nachtmerrie best aan. Natuurlijk zit de schrik er op dat moment even goed in, maar bij bijna iedereen slijt dat vrij snel.

Het kan dan ook bijna niet anders, dat die nachtmerrie het gevolg is geweest van een ander probleem of probleempje, en dat je daar de oorzaak moet zoeken.

Als je alleen bang bent voor donkere ruimtes met bollampen aan het plafond, dan zou ik me er niet zoveel zorgen om maken. Uit je toelichting blijkt, dat de nachtmerrie niet steeds terugkomt, en je alleen maar die donkere ruimtes mijdt.

Probeer je te bedenken dat bijna iedereen wel bepaalde angsten heeft, of bepaalde situaties probeert te vermijden. Het lijkt mij dat je goed en prettig kunt leven, zonder donkere ruimtes met bollampen te betreden. Je geeft dan wel toe aan die angst, maar dat is helemaal niet zo erg. Zolang je niet 20 van dit soort angsten hebt, valt het allemaal wel mee. Zoveel donkere ruimtes met bollampen zijn er nu ook weer niet, en het wordt pas tijd om je zorgen te gaan maken, als je ook bang wordt in donkere ruimtes zonder bollampen, en lichte ruimtes met bollampen.

Iets anders wordt het, als je denkt dat je door deze angst wordt belemmerd in je dagelijkse leven. Als je werk of sociale leven er ernstig onder te lijden heeft, dan zou je er eens met je huisarts over moeten praten. Hij kan je adviseren, hoe je dit aanpakt. Vaak valt zoiets met professionele hulp te herleiden, en kom je achter de oorzaak. En dat kan het begin zijn van de oplossing.

Het staat vast dat je die angst nu eenmaal hebt. Dat is een gegeven. Vraag je af, of jij nog wel de baas bent over die angst, of dat die angst de baas is over jou. In het laatste geval zou je kunnen overwegen, er iets aan te doen.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk heb je die ervaring van 10 jaar geleden nog niet helemaal kunnen/durven verwerken.
Zodat die emoties die je toen ervoer, je nu nog steeds eenvoudig kunt opwekken in alle hevigheid alsof het werkelijk 10 jaar geleden was.

Misschien is het verstandig om toch die situatie van 10 jaar geleden even opnieuw te gaan doorlichten. Hoe oud was je, was je misschien ziek met wat koorts? Wat was de aanleiding geweest toen, had je een film gezien. Of was er iets voorgevallen.

Die nachtmerrie van toen was ook een afspiegeling van een werkelijke gebeurtenis. En het is die gebeurtenis die nog een afsluiting nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat nachtmerries zo echt lijken. Een droom kan zo realistisch zijn. En de fantasie van een kind is groot en maakt er allerlei dingen van. Zo ontwikkel je eigenlijk een angst voor iets!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meestal andersom. Er is onbewust een grote angst, en een droom/nachtmerrie geeft de mogelijkheid daar wat mee te doen. Die brengt wat speelt dichter bij het bewustzijn. Op die lamp zou ik in alle geval een sessie doen bij een (ervaren) therapeut die met dromen werkt. Er zijn ook therapeuten die workshops en opstellingen doen met dromen.