Vloerverwarming, hoe veel graden de thermostaat terugdraaien in de nacht?

Wij hebben een nieuwbouw huis uit 2009 met als hoofdverwarming vloerverwarming, de thermostaat staat overdag op 21 graden. Maar ik weet niet hoeveel hem 's nachts moet terugdraaien, of dat ik hem gewoon moet laten staan op 21 graden. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat we hem gewoon op 21 graden moet laten staan. We hebben een modulerende ketel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Het beste antwoord

Je hele huis warm gaan stoken terwijl je onder de warme dekens lig is een beetje zonde van het geld en de energie.

De kachel kan 's nachts best omlaag !

Je moet het echter ook niet te koud maken. Dan krijgt condens en vocht in huis een kans om neer te slaan en dat is slecht voor je huis en kan schimmel veroorzaken.

In de praktijk is een graad of 15 's nachts een prima temperatuur.

Toegevoegd na 3 uur:
Hier een site met een onderbouwd verslag van iemand die het e.e.a. in de praktijk heeft uitgeprobeerd (heel interssant !):
http://www.olino.org/articles/2008/01/09/nachtverlaging-bij-vloerverwarming-rendeert-wel

Andere antwoorden (1)

Het is aan te raden de cv met vloerverwarming slechts 1-2 gr ( uur of 23.00 uur) lager te zetten en 7.00. - 08.00 uur weer op 21 te zetten. Zet je de thermostaat heel laag dan moet de cv veel te lang draaien on de vloer weer op te warmen.